سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سلیمان میان پادشاهی و مال و دانش مخیّر شد، پس دانش را برگزید و با این انتخابش ، دانش و مال و پادشاهی به او بخشیده شد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

روز 9 شهریور 1357 امام موسی صدر عالم بزرگ اسلامی و رهبر مبارز شیعیان لبنان در پایان یک سفر چند روزه به کشور لیبی به طور غیر منتظره ای پدید گردید.

امام موسی صدر که مبارزه سختی را علیه صهیونیسم جهانی بنیان نهاده بود در 24 اسفند 1317 در شهر قم و در یکی از خانوادههای علم و اجتهاد به دنیا آمد.

خاندان صدر یکی از خانوادههای بزرگ روحانی شیعه است و آیتالله شهید سید محمد باقر نیز که توسط رژیم عراق به شهادت رسید از همین خاندان برخاسته است. امام موسی صدر تحصیلات علوم دینی را در شهر قم به اتمام رساند و پس از آن در رشته حقوق از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. در سال 1338 به دعوت سیدعبدالحسین شرف الدین پیشوای شیعیان لبنان به این کشور عزیمت کرد و پس از شرف الدین به توصیه ایشان مسئولیت رهبری شیعیان لبنان به عهده امام موسی صدر گذارده شد.

امام موسی صدر همراه با کار فرهنگی و حرکت فقرزدایی از جامعه مسلمانان لبنان به ایجاد تشکیلات اسلامی برای احقاق حق مسلمانان و مبارزه مؤثر با صهیونیسم نیز اقدام نمود. مجلس عالی شیعیان لبنان، حرکت المحرومین و ... از تشکیلاتی بود که با همت ایشان ایجاد گردید.

امام موسی صدر در مدت 20 سال که در لبنان اقامت داشت تلاشهای فراوانی در جهت ارتقاء کمی و کیفی رفاه شیعیان و تقویت دین و اعتقادات و اخلاقیات آنان به عمل آورد. با برنامه ریزیهای وی و حمایت اکثریت جوانان شیعه لبنان مشاغل متعددی بوجود آمد و بسیاری از زنان و مردان لبنان

در آموزشگاهها، مراکز فنی و حرفه ای کارگاهها و مدارس مشغول کار و تحصیل شدند. وی در این مدت نقش مؤثری در متشکل ساختن شیعیان لبنان ایفا کرد.

امام موسی صدر به شیعیان آموخت که هرگونه داد وستدی با صهیونیستها حرام میباشد. او سازمان نظامی امل را با هدف دفاع از جنوب لبنان در برابر تعرضات صهیونیستها بوجود آورد.

وی بانی مبارزه مردمی با نظام طائفه گری بود و عامل مؤثری در مقابله با سلطه خواهی اقلیت مارونی بر کشور اسلامی لبنان به شمار می آمد. امام موسی صدر یک ماه قبل از هجرت تاریخی امام خمینی به پاریس طی مقاله ای در روزنامه لوموند از انقلاب اسلامی ایران به عنوان ادامه حرکت انبیاء الهی یاد کرد و امام خمینی را بعنوان یگانه رهبر بزرگ انقلاب به دنیای اسلام معرفی نمود.

او به دنبال تلاش و اقدامات فراوان و مؤثر علیه صهیونیسم سرانجام در شهریور سال 1357 پس از سفر به الجزیره و مذاکره با مقامات آن کشور وارد لیبی شد و پس از 5 روز اقامت در لیبی خبر ناپدید شدنش اعلام گردید. با این حال، دولت لیبی همواره نقش خود را در ربودن امام موسی صدر انکار کرده است.

امام موسی صدر برای شیعیان لبنان یک ناجی بزرگ بود و علما و چهره های برجسته لبنان اعم از شیعه و سنی او را یاری بزرگ برای خود میدانستند.



::: چهارشنبه 89/12/4 ::: ساعت 9:45 صبح :::   توسط بصیرت 
نظرات شما: نظر